Het goede van rogge

Rogge is bijzonder voedzaam, het past tevens in een dagelijks voedingspatroon en is – net als tarwe – een graansoort. Rogge zit vol vitaminen B1, B2, B6, B11 en vitamine E en is zeer rijk aan mineralen! Dat rogge meer vitaminen en mineralen bevat dan vergelijkbare graansoorten lees je hier.

Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat 90% van de Nederlanders te weinig vezels eet. Vezels heb je nodig voor onder andere een goede darmwerking. Rogge zit van nature boordevol vezels en naast een goede darmwerking zorgen deze vezels er ook voor dat je langer een verzadigd gevoel hebt. Lees hier meer over.

Lees meer bij het Voedingscentrum

De van nature aanwezige vezels in rogge dragen bij aan een goede darmwerking. Je lichaam verteert de vezels niet en ze helpen daarom ontlasting zachter en dikker te maken. En dat helpt bij je stoelgang!

Verder bevat rogge vitaminen en mineralen. Het verschilt per variant, maar over het algemeen bevat rogge meer vitaminen en mineralen dan de meeste andere graansoorten. Bovendien bevat rogge van alle graansoorten de meeste vezels!
Lees hier meer daarover.

Het grootste gedeelte van de graanproducten die je dagelijks eet, bestaat uit tarwe. Rogge eten is goed voor de variatie. Het Voedingscentrum raadt aan zoveel mogelijk te variëren binnen de schijf van 5.

Rogge bevat een aantal belangrijke vitaminen en mineralen. Die zijn belangrijk voor een goede gezondheid. Vergelijk rogge maar eens met andere granen. Rogge steekt in veel gevallen met kop en schouders boven de andere granen uit.

Vitaminen

Rogge bevat een aantal belangrijke vitaminen. Vooral B-vitaminen zoals de vitaminen B1, B2, B6 en B11 (foliumzuur) vind je in rogge. B-vitaminen zijn nodig voor de werking van je spijsvertering en je zenuwstelsel. Vitamine E voor je bloed, je spieren en je weerstand.

Bronnen: Nevo-tabel, Koopmansmeel en USDA

Mineralen

Rogge levert mineralen als ijzer, zink, calcium, forsfor, magnesium en kalium. Mineralen zijn nodig bij allerlei processen in het lichaam. Zo kan het bloed geen zuurstof vervoeren als er niet genoeg ijzer aanwezig is. De afweer kan alleen optimaal zijn als er voldoende zink is opgenomen. Kalium speelt een rol bij de bloeddruk. Calcium en fosfor zijn bouwstoffen voor botten en tanden. Magnesium heeft je lichaam nodig voor je spieren en je energiestofwisseling.

Bronnen: Nevo-tabel, Koopmansmeel en USDA

Rogge is een graansoort die van nature boordevol vezels zit! In vergelijking met andere graansoorten scoort rogge op dit punt het hoogst. Het Voedingscentrum adviseert dagelijks 30 tot 40 gram vezels te eten.

Je lichaam kan vezels niet verteren. Je krijgt ze binnen via je voeding en ze verlaten dus ook je lichaam weer via je ontlasting. Van de vezels in rogge is wetenschappelijk bewezen dat ze de stoelgang stimuleren. Dat komt onder andere doordat darmbacteriën goed gedijen door vezels. Ze bevorderen de darmperistaltiek en helpen de ontlasting zachter en dikker te maken. Roggevezels zijn dus goed voor de darmfunctie en een regelmatig stoelgang.

Bron: Koopmansmeel en Nevo-tabel

Peijnenburg